De grondbeginselen

De grondbeginselen van het opvoeren van motoren – deel 1 – inlaat
De meeste liefhebbers weten dat de eerste stap bij het aanpassen van een auto de motor is. Het is het eerste wat de meeste mensen zien, en is vaak het duurst nadat de carrosserie en het interieur zijn opgewaardeerd via aangepaste modificaties. In dit eerste deel van onze meerdelige serie zullen we het hebben over de beste methode voor inname die de grootste impact zal hebben op uw motor.

Gasrespons

Aangezien de gasklep plaat is het eerste punt van contact tussen de motor en de lucht, kan inname efficiƫntie drastisch worden verminderd door restrictieve gasklep lichaam meters. Inname kan aanzienlijk worden verhoogd door eerst een plan te maken voor hoeveel lucht zal binnenkomen via het gasklephuis. Het eerste ding om te overwegen is hoeveel lucht nodig is om de motor voldoende te laten draaien; hoe hoger de capaciteit, hoe meer lucht moet worden toegevoegd om wash-out te voorkomen. Het gasklephuis is meestal (maar niet altijd) restrictief. Doorgaans kan de restrictie worden overwonnen door een inlaatpijp met een grote diameter te plaatsen. Het plaatsen van een restrictief gasklephuis is een goedkope manier om het koppel te verhogen; zie de paragraaf over gasrespons hieronder voor details over de gasrespons.

 

 

W aangehouden reactie

De tweede factor die in aanmerking moet worden genomen is hoe de motor aanvoelt wanneer hij hard wordt ingetrapt. De gasrespons kent drie typische stadia – mild, matig en sterk. Wanneer de gasklep wijd open staat, kan de motor werken bij een groot aantal verschillende toerentallen. Bij hogere toerentallen is de gasrespons zeer responsief met zeer weinig (of geen) body roll. Aan de andere kant, als we versnellen hogere snelheden de gasrespons wordt minder effectief als de motor reactie wordt strakker – de motor zal beginnen te “trekken” het voertuig naar voren.

Dus hoe kunnen we de gasrespons “afzwakken”?

Het antwoord is om een grote diameter inlaat te plaatsen op de plaats die werkt voor uw specifieke motor. Voor de meeste kleine blok motoren een overgang van een milde naar een sterke reactie wordt bereikt door het plaatsen van een kleinere diameter inlaat in het overgangsgebied. De gasklep plaat is vaak verkleind om te helpen dit te bereiken. De gasrespons zal sterker zijn wanneer de inlaat is geplaatst op het hoogste punt van het ontwerp.Raadpleeg een tuning in-house ingenieur om te bepalen wat het beste werkt voor uw specifieke motor.

Opkomst en ondergang van de gashendel

De derde factor die in aanmerking moet worden genomen is de stijging en daling van de gasrespons – hoe presteert de motor wanneer de gasklep wijd open staat? Werkt de motor goed bij zware belasting? Het beantwoorden van deze vragen kan een grote invloed hebben op de hoeveelheid beschikbaar vermogen. Het teruggeven van brandstof aan de motor kan worden gemeten in milluaties per minuut. Dit getal staat voor de paardenkracht die de motor gedurende een tijdseenheid produceert.

Hoog blokkeerkoppel

Voor wat extra informatie over de gasrespons, is het nuttig om het concept van hoog blokkeerkoppel te begrijpen. De definitie van hoog blokkeerkoppel is het hoogste koppel dat kan worden bereikt op een motor met normale cilinderinhoud, wat typisch een 2.0 liter motor is.

De meeste motoren zijn ontworpen om met hun maximumkoppel onder 3000 omw/min te werken. De meeste koppelgetallen die op motoren worden vermeld, op het hoogste punt van hun ontwerp, zijn doorvoergetallen, die het maximale vermogen aan paardenkracht weergeven. De meeste koppelgetallen worden op grafieken weergegeven met een toerentalbereik, dat het bereik is waarin de motor naar verwachting zal werken.